Nieuws

Momenteel geen lessen bij Yukta yoga

Wie had dat ooit gedacht? Wie had kunnen voorzien dat in deze tijd onze gezondheid bedreigd zou worden door een griepachtig virus? Wij, die in de Westerse wereld niet of nauwelijks meer gewend zijn aan een dreiging van buitenaf, worden nu geconfronteerd met de eindigheid van het leven.

Yoga heeft niet alleen als doel om ons ontspanning te brengen in deze tijd van stress en dreiging, maar ook om ons helder en nuchter te laten nadenken en ons niet te laten leiden door angst.

Het aanbod van online yogalessen is groot en er zijn kwalitatief goede lessen te vinden. Ik bied dan ook geen online lessen aan.
Wel wil ik iedereen aansporen om naast yoga, dagelijks in alle bezigheden die je hebt, zoveel mogelijk met je aandacht te zijn bij wat je doet en zegt. Kortom zo mindful mogelijk. Het zal je helpen om een aantal aspecten van het 8-voudige pad te bereiken:  juist spreken, juist handelen, juist denken.

Critical alignment yoga en yoga aplomb

Na mijn opleiding bij Amithaba heb ik een bijscholing in Critical alignment yoga gevolgd. Het is een methode ontwikkeld door Gert van Leeuwen, die als doel heeft vervormingen in de wervelkolom op te heffen en de natuurlijke houding te herstellen. De methode richt zich niet op de grote spieren, maar op het skelet en de dieper gelegen houdingsspieren.  Het accent ligt meer op het ontdekken van de spanningsplekken in het lichaam en die trachten los te laten dan op ontspanning alleen.

Critical alignment sluit goed aan op de opleiding die ik bij Maartje van Hooft gevolgd heb. Want ook daar lag de nadruk op een goede houding en uitlijning.  Maartje noemt dat ‘in je as zijn’ of op zijn Frans aplomb.

Zowel Gert van Leeuwen, als Maartje van Hooft zijn van mening dat de natuurlijk stand van de ruggewervel, een J-vorm heeft, met een kleine holling helemaal onderin de rug, waarboven de rug zich recht op strekt. Net als bij jonge kinderen en inwoners van Azië en Afrika.

In mijn lessen gebruik ik de yogastrip, om vervorming in de bovenrug tegen te gaan en een dunne of dikke rol om de souplesse in onderrug  en bovenrug te vergroten. En die oefeningen bereid ik voor en wissel ik af met oefeningen uit de aplomb yoga, die zachter zijn, maar niet minder effectief.